Det norske alkoholmarkedet
Det norske alkoholmarkedet er enormt forskjellig fra hjemmemarkedet ditt, så det trenger litt mer forklaring:
Noen fakta om Norge og alkoholholdige drikker: Det norske statseide selskapet Vinmonopolet (the Wine Monopoly) er det eneste selskapet som har tillatelse til å selge vin, sterkøl og brennevin på flaske eller boks til publikum.
Dette er helt annerledes enn hvordan det gjøres i de fleste andre land. Supermarkeder i Norge har ikke lov til å selge vin, brennevin eller sterkøl. Derfor kan man betrakte Vinmonopolet (the Wine Monopoly) hos den eneste norske supermarkedskjeden som selger slike produkter (men ingenting annet). Den har mer enn 350 butikker plassert over hele Norge. Den største forskjellen mellom en vanlig supermarkedskjede og Vinmonopolet (tWM) er at Vinmonopolet (tWM) ikke har noe lager. De er helt avhengige av at importørene kan levere, mer eller mindre umiddelbart, hvilket som helst kvantum fra én flaske til flere kasser, når hver enkelt butikk ber om (sentralt godkjente) produkter. De krever raske og for dem kostnadsfrie leveranser. Derfor er profesjonell logistikk av avgjørende betydning. Norge er et svært langstrakt land, rundt 1.800 km.
Det er forbudt å kjøpe en flaske vin, øl eller sprit på en restaurant for å ta med. Restauranten vil i et slikt tilfelle risikere å miste bevillingen. Reklame for alkoholholdige drikkevarer i Norge er også forbudt. Selv QR-koder på flaskene er forbudt.
De fleste produktene som er fysisk tilgjengelig i salgshyllene til Vinmonopolets (tWM) butikker, er plassert der fordi de er valgt ut av Vinmonopolet som vinnere av enkeltanbud. Et anbud er en konkurranse hvor produkter med samme opprinnelse/ betegnelse/ egenskaper/ druer etc. blindsmakes (på tWM) for å finne den beste kvaliteten til den beste / laveste pris. Før et produkt kan vinne et anbud, må selve anbudet være skrevet. Dette gjøres av Vinmonopolets (tWM) spesialister som bestemmer hvilke produkter de skal be om i nye anbud. Dette er igjen et resultat av at de kontinuerlig reiser og besøker forskjellige områder av verden for å finne relevante produkter. Når de finner produkter som de ønsker å inkludere i porteføljen sin, kan de ikke bare gå videre og be om det spesifikke produktet. De skal lage formelle beskrivelser av hvert produkt de ønsker, og publisere som åpne anbud, for å gjøre det mulig for alle relevante å tilby matchende produkter. For å kvalifisere for deltakelse i ethvert anbud må produktet passe 100 % til beskrivelsene og prisantydningene.
Europeisk lovgivning krever at Vinmonopolet (tWM), for å få lov til å være et monopol, må begrunne at de selger produkter fra alle verdensdeler. Derfor går det normalt lang tid mellom hver gang de kan besøke ett bestemt appellasjonsområde. Hvert halvår, begynnelsen av juni og begynnelsen av desember, publiserer Vinmonopolet (tWM) rundt 80-100 anbudsforespørsler. Så det er av største betydning å forstå betingelsene, og være klar til å delta når de publiserer nye anbudsforespørsler.
Vinmonopolet ( the Wine Monopoly) har ved lov ikke lov til å være importør. For å delta i anbud og/eller selge til Vinmonopolet (tWM) må du bruke en norsk importør. Mitt håp er at selskapene i United Wine Group vil være foretrukne partnere for deg, eller produsentene som du måtte representere.
Pris og kvalitet er viktige faktorer for å vinne et anbud. Produsenten er ansvarlig for kvaliteten og bestemmer prisen. Denne prisen er produsentens salgspris, også kalt pris fra fabrikk. Glem provisjon.
Selskapene i United Wine Group jobber i tett samarbeid med logistikkselskapet Scanlog , som håndterer rundt 60 % av hele det norske alkoholholdige drikkemarkedet. Fordelen med denne kombinasjonen er at selskapene kan delta i anbud med de mest konkurransedyktige marginene, og fortsatt tilby god logistikk, noe som er grunnleggende for å betjene Vinmonopolet (tWM).
Vennligst forstå at det ikke er opp til selskapene å bestemme hvilket produkt som skal vinne et anbud. Dette er helt i hendene på Vinmonopolet. Selskapenes rolle er å finne og presentere et produkt som har potensial til å vinne. Derfor må selskapene ofte spørre flere produsenter, som faktisk vil være konkurrenter. Den ene tingen som United Wine Group imidlertid kan garantere, er at selskapene vil behandle hver produsent 100 % likt, slik at det å vinne eller tape utelukkende er avhengig av kvaliteten på produktet og prisen som tilbys.
Vær oppmerksom på at alkoholvolumprosenten i stor grad påvirker den norske utsalgsprisen, som angitt nedenfor.
Norske alkoholavgifter.
Norges gjeldende alkoholavgifter per 1. september. 2022 er:
Vin: NOK 4,82 (€ 0,5) per % per liter.
Brennevin: NOK 8,22 (€ 0,8) per % per liter.
Avgiftsdelen av utsalgsprisen er:
Varetype | Euro netto | Euro inkl. MVA |
---|---|---|
Vin 10,0 % i en 0,75 liters flaske | 3,60 | 4,55 |
Vin 13,5 % i en 0,75 liters flaske | 4,90 | 6,15 |
Vin 15,0 % i en 0,75 liters flaske | 5,50 | 6,80 |
Brennevin 40 % i en 0,7 liters flaske | 23,- | 29,- |